PERSBERICHT: Huurovereenkomst visrecht verlengd

26 sep

Op 23 september 2013 is de huurovereenkomst voor het visrecht binnen het beheergebied van waterschap Noorderzijlvest voor de komende zes jaar vernieuwd. Voorzitter Herman Dirks van de Hengelsportfederatie Groningen Drenthe en Carla Alma, lid van het dagelijks bestuur van Waterschap Noorderzijlvest hebben de overeenkomst ondertekend.

De Hengelsportfederatie Groningen Drenthe huurt het visrecht voor de komende zes jaar van waterschap Noorderzijlvest. Het visrecht bestaat uit het recht om te vissen op ‘schubvis’ en op aal. De Hengelsportfederatie brengt de waterschapswateren in in de Landelijke Lijst van Nederlandse Viswateren, zodat iedereen met een VISpas er kan vissen. Ook verleent zij toestemming aan 3 beroepsvissers in het beheersgebied om er te vissen met aalvistuigen. Aan het bezit van het visrecht heeft het waterschap voorwaarden verbonden, bijvoorbeeld ten aanzien van aanwezige natuur, het uitzetten van vis en dergelijke.

Waterschap Noorderzijlvest en Hengelsportfederatie Groningen Drenthe hechten belang aan hun goede verstandhouding en zijn van plan de goede samenwerking de komende jaren verder te verbeteren. Zo willen ze samenwerken om de mogelijkheden voor vismigratie in de provincies Groningen en Drenthe verder te verbeteren. Dit is goed voor de waterkwaliteit, maar ook voor de kwaliteit van de viswateren in onze beheergebieden.